Betere bescherming voor kleinzakelijke gebruiker gewenst

MKB-Nederland pleit ervoor dat de wet zo wordt aangepast dat kleinzakelijke gebruikers van bijvoorbeeld energie of andere diensten dezelfde bescherming krijgen als consumenten. De ondernemersorganisatie reageert hiermee op de vele klachten van ondernemers die door misleidende (telefonische) verkooptechnieken overstappen van leverancier en vervolgens vastzitten aan dure contracten en hoge opzegboetes. De ondernemersorganisatie wil dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ook bij klachten van zzp’ers en kleine ondernemers kan gaan optreden.
Voor consumenten is het een en ander geregeld om hen te beschermen tegen agressieve verkooptechnieken. Consumenten kunnen aanspraak maken op een bedenktijd van 14 dagen, het contract moet schriftelijk worden afgesloten en er geldt een lage boete bij vroegtijdig overstappen van leverancier. Voor ondernemers, waaronder zzp’ers, is die bescherming er niet. Een simpel ‘ja’ in een (gemanipuleerd) telefoongesprek volstaat.
Volgens MKB-Nederland hebben kleine ondernemer tot zo’n tien man personeel en zzp’ers bij de inkoop van energie, telecom of andere generieke diensten doorgaans net zoveel kennis van de gehanteerde bewuste misleiding als een gemiddelde consument. Dit in combinatie met het gebrek aan bescherming leidt makkelijk tot misbruik. Voor de telecomsector zijn vorig jaar al maatregelen genomen, maar volgens de ondernemersorganisatie verschuift hierdoor de problematiek naar andere diensten zoals energie.
Bron: MKB-Nederland 12-02-2019